Des de l’Ajuntament de Tona agraïm la intervenció de la Generalitat de Catalunya de la residència privada Prat per corregir la situació límit viscuda als darrers dies. Una intervenció que entenem que arriba massa tard i que l’Ajuntament ha estat demanant des del passat dilluns al matí, hores després de tenir coneixement de la greu situació en què es trobava la residència a conseqüència de la mala gestió dels responsables del centre.
La problemàtica de base rau en el fet que una part significativa del personal estava, i està, de baixa, i no es garantien les necessitats bàsiques de les residents tal i com es va veure reflexat en l’acta d’inspecció del Departament de Treball, Afers socials i Família d’ahir dimecres. L’acta reflexa també el caos organitzatiu existent fruit, probablement, de la inexistència de direcció tècnica, així com de la manca de mesures de protecció amb la que el personal havia de desenvolupar les seves tasques. En definitiva, una situació crítica a la que, al nostre entendre, no s’hauria d’haver arribat mai.
Des del passat diumenge 29 de març a la tarda, quan es va tenir coneixement de la greu situació que es vivia a la residència privada Hotel Prat, i especialment des de l’endemà dilluns quan aquesta es va poder constatar, i se’ns va transmetre l’angoixa i patiment de les famílies i de les professionals que encara continuaven al centre, es van iniciar les actuacions per donar-los suport immediatament. Donada la situació, i aprofitant els contactes constants amb la Delegació del Govern a la Catalunya Central, els responsables de Salut i del Departament de Família i Afers Socials de la Generalitat de Catalunya vam explorar vies de suport i col·laboració. Així doncs, i per indicacions dels responsables de Salut, es va sol·licitar el suport de persones voluntàries professionals en l’àmbit sociosanitari. Paral·lelament, gràcies a la coordinació permanent de l’Ajuntament de Tona amb el CAP i amb les tres residències del poble, es van començar a implementar les indicacions donades pels responsables del mateix CAP.
El dilluns 30 de març, en base a aquestes indicacions, l’Ajuntament de Tona ha assumit, pels mitjans propis i, sobretot, gràcies al voluntariat, el suport necessari i la base organitzativa per garantir l’atenció mínima i necessària dels avis i les àvies. Mentrestant, es va continuar en contacte permanent amb la Delegació del Govern a la Catalunya Central, els responsables de Salut i el Departament de Família i Afers Socials de la Generalitat de Catalunya. Des de l’Ajuntament es va insistir en la necessitat de fer una inspecció immediata per part de les autoritats i d’adoptar unes mesures clares per tal de revertir una situació insostenible.
L’endemà, dimarts 31 de març, responsables del CAP Tona van continuar oferint suport a la residència i des de l’ajuntament es va intensificar la crida sol·licitant l’ajut de voluntàries amb formació i/o experiència en l’àmbit de la dependència. Aquest mateix dia, fruït dels contactes i gestions, es va acordar que una delegació del Departament de Família i Afers Socials faria una inspecció a la residència per valorar-ne la gravetat i adoptar mesures al respecte.
Aquesta visita va tenir lloc ahir dimecres i va constatar la situació de gravetat i la incapacitat de la residència per garantir les necessitats bàsiques de les residents. Acabada la inspecció, personal de l’Ajuntament va responsabilitzar-se de les tasques de suport i reorganització de la residència, amb les regidores de l’equip de govern al capdavant, veient que era totalment necessari actuar per garantir les necessitats més bàsiques de les residents. Aquesta tasca es va poder portar a terme, en bona part, gràcies a les persones voluntàries.
Volem recordar que, durant tot el període de la crisi originada pel COVID-19 l’Ajuntament de Tona ha vetllat per l’adquisició de material preventiu per a totes les residències del municipi, siguin públiques o privades, com és el cas de la Residència Prat. Ahir, per exemple, es van fer arribar a les 3 residències del poble 190 bates, 25 hidrogels de 0’5l, 700 guants, 700 mascaretes, 120 polaines, 65 gorros mèdics, 180 davantals i 29 màscares transparents.
Avui, tal i com dèiem abans, agraïm l’anunci de la Generalitat de Catalunya en el sentit d’intervenir la direcció de la residència, i que a partir de demà aquesta sigui gestionada per un nou equip que garanteixi la millora i l’atenció de les persones residents. Desconeixem com s’ha pogut arribar a una situació tan greu i esperem que, quan arribi el moment, es puguin depurar les responsabilitats pertinents, si n’hi ha.
Des de l’Ajuntament volem donar el condol als familiars de les persones que recentment han mort, així com fer arribar el nostre agraïment per la resposta del poble de Tona.