Aquest setembre s’inicien els treballs de redacció del Pla de Mobilitat de Tona, amb la voluntat de reduir el pes del cotxe en la mobilitat de persones i mercaderies.
L’elaboració del pla s’iniciarà amb una pre-diagnosi, la primera fase del pla se centrarà en identificar les principals problemàtiques de mobilitat sobre les quals caldrà que el PMUS fixi l’atenció. Aquesta identificació es realitzarà a través de quatre fonts d’informació: la visió de l’equip de govern; els coneixements dels serveis tècnics municipals; entrevistes puntuals amb diferents agents socials del municipi; i el treball de camp de la consultoria de mobilitat contractada.
La diagnosi. Una vegada acabada la primera fase per consensuar els aspectes que haurà d’abordar el pla, l’objectiu d’aquesta segona fase serà l’anàlisi amb major detall de les respectives problemàtiques.
Propostes i proves pilot. En base a la diagnosi, el PMUS començarà a dissenyar propostes d’actuació. Més enllà que el PMUS sigui un instrument de planificació, en el marc del PMUS de Tona es vol que aquesta reflexió no sigui només teòrica, i que també sigui posada en pràctica en paral·lel a la pròpia redacció del pla. A tal efecte, el procés de redacció del PMUS de Tona té la voluntat de determinar l’execució de certes proves pilot per a la transformació d’alguns sectors urbans o per abordar problemàtiques sectorials concretes.
En aquest sentit, les proves pilot que es determinin no es portaran a terme en base a obra civil, sinó que fonamentalment s’executaran canvis en la senyalització, la ubicació de mobiliari urbà sobre calçada i l’ús de colors d’aquestes. Es tracta d’actuacions lleugeres que han estat emprades a moltes grans ciutats per tal d’executar unes transformacions que poden ser experimentades i avaluades sense una gran inversió econòmica inicial.
Degut a les afectacions que ha produït la pandèmia originada per la COVID-19 a dia d’avui s’ha hagut d’aplaçar la presentació pública de l’inici de redacció del pla. Això no obstant, en els propers dies, es convocarà a la ciutadania a una jornada pública de presentació que, si les mesures adoptades pel Govern de la Generalitat de Catalunya per fer front a la COVID-19 ho permeten, es farà presencialment. En cas de que no sigui possible, s’optarà per fer una presentació en streaming a través del Canal Youtube de l’Ajuntament. Ben aviat es farà pública la data de presentació del projecte i com assistir-hi.
ELS REPTES DE LA MOBILITAT AVUI
Malgrat la mobilitat a peu segueix sent majoritària als nostres pobles i ciutats, la mobilitat en cotxe va adquirir al llarg del segle XX una importància que comporta diversos impactes negatius que ja fa dècades que coneixem: malalties associades a la contaminació de l’aire i acústica, accidents amb víctimes greus i mortals, emissions de gasos d’efecte hivernacle, major sedentarisme de la població, etc.
Al seu torn, l’actual pes de la mobilitat en cotxe ha comportat una erosió de la vitalitat dels carrers, tant per la gran ocupació exigida per a la circulació i aparcament de cotxes, com sobretot pel perill que genera la seva circulació. Així, els carrers han deixat de ser el principal escenari del joc dels infants, la trobada del veïnat, el passeig o el simple gaudi de prendre la fresca. Diversos col·lectius de persones han perdut l’autonomia en els seus desplaçaments (infants que ja no van sols a l’escola, gent gran que ha de ser acompanyada) i, en termes generals, es pot afirmar que s’afebleixen els vincles de les persones amb el seu entorn urbà més immediat: el carrer de casa, el barri i el poble.
Així, doncs, avui el principal repte de la mobilitat és reduir el pes del cotxe en la mobilitat de persones i mercaderies. Cal subratllar que no es tracta de prohibir-lo, sinó de reduir-ne el seu ús. Coneixent que una part molt important dels desplaçaments que avui es fan en cotxe són trajectes curts que podrien realitzar-se perfectament en modes no motoritzats (a peu, bicicleta, patinet), existeix un ampli marge d’actuació per tal d’aconseguir revertir la situació. Per tant, esdevé necessari equilibrar l’ús massa sovint abusiu del cotxe i assegurar que aquest s’utilitzi fonamentalment en els casos més necessaris: per desplaçar-se lluny i on no hi ha bones connexions en transport públic, per a persones amb mobilitat reduïda, per al transport individual de mercaderies, etc.
QUÈ ÉS UN PMUS?
Un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible és l’instrument de planificació que ha de guiar la transformació de l’espai públic per tal d’aconseguir que els modes més sostenibles (a peu, bicicleta, patinets i transport públic) guanyin pes en detriment dels modes més insostenibles (cotxe i moto).
A tal efecte, un PMUS ha de contenir mesures que a la vegada que enforteixen els sistemes de transport més sostenibles, desincentivin l’ús del cotxe i la moto. Per exemple, sabem que l’ús de la bicicleta per desplaçar-se dins d’un poble és ideal en termes de rapidesa; ara bé, majoritàriament la bicicleta no s’utilitza per la por generada pel trànsit de cotxes. Per tant, és objecte d’un PMUS crear espais de circulació per a la bicicleta que siguin segurs (i percebuts subjectivament com a segurs!). I aquests espais no poden ser sostrets als vianants, sinó que cal qüestionar els espais i les velocitats d’aquells qui volem desincentivar: els cotxes.
En definitiva, un PMUS és el document que reflexiona conjuntament sobre els diferents sistemes de transport, tot tenint en compte els diferents usos que han de tenir els carrers (mobilitat, joc, trobada, passeig, etc.), per tal de dissenyar unes actuacions que potenciïn els sistemes més sostenibles i la vitalitat dels nostres carrers.