El passat dissabte 3 de maig, des de les 10 del matí fins a les 7 del vespre, es va disputar a Tona (a l’espai La Canal) la sisena edició del torneig d’escacs ràpids “Vila de Tona”.
Com a gran novetat aquest any, i per primera vegada a la història dels escacs osonencs, la competició assolia la categoria d’Obert Internacional dins del circuit que organitza per onzena vegada la Federació Catalana d’Escacs. Tot i que una elecció de data poc afortunada va minvar significativament el nombre de participants respecte d’edicions anteriors, cal dir que més d’una trentena de jugadors vinguts de diferents contrades (incloent Andorra i les Canàries), entre ells quatre Mestres Internacionals (MI), van prendre part en una jornada alhora emotiva per al Club d’Escacs Tona – La Crema i emocionant per als jugadors que competien. Com als anys anteriors, una bossa de premis de més de 1200 € i 20 trofeus donaven opcions a molts jugadors d’obtenir algun premi al seu esforç. Això es traduí en lluites aferrissades damunt dels taulers, resultats inesperats, i grans moments que van fer gaudir de valent els assistents. Igualment, i amb l’esperit de germanor que sempre ha volgut transmetre el club organitzador, al migdia, entre les rondes 4 i 5, s’oferia un menú econòmic a jugadors i acompanyants per compartir experiències i comentar les partides del matí i preparar les de la tarda. Un cop finalitzades les 8 rondes del torneig i definida la classificació final, l’entrega de premis i trofeus comptà un any més amb el Miquel Espona, regidor d’esports de l’Ajuntament de Tona, i membres del club que veien fet realitat un somni de sis anys.
En la vessant esportiva, des de la primera ronda va quedar clar que els MI, màxims favorits a ocupar el podi, haurien de suar de valent davant el coratge de la resta de participants. Així, la jugadora armènia del Calldetenes Radmila Aleksanyan deixava bocabadats a propis i estranys derrotant de bones a primeres el MI colombià Jorge González (nº1 del rànquing), en una partida extraordinària i d’una gran bellesa plàstica. A partir d’aquí, les sorpreses serien un element més del torneig i ja al migdia, després de la quarta ronda, només un dels quatre favorits, el MI del Montcada Víctor Vehí, romania invicte amb 4 punts, juntament amb el Mestre Català (MC) de l’Olot Jordi Triadú, i el jugador del Catalonia (Manresa) Jordi Rodríguez. Després del dinar, l’emoció no va abaixar la guàrdia en les quatre rondes de la tarda i es va arribar a la vuitena ronda amb sis jugadors separats per un punt i amb opcions al podi. Al final, després d’un torneig excel·lent, el MI Víctor Vehí s’endugué un merescut triomf, acompanyat de Jordi Rodríguez (segon) i del també MI Arturo Vidarte (tercer). Per acabar, destacar que l’equip arbitral, integrat pel mataroní Xavier Vilalta i el tonenc Ramon Casassas no va haver d’intervenir en cap incidència destacable, fet que palesa el gran nivell d’esportivitat que va presidir en tot moment el torneig.
En resum, un esdeveniment que, juntament amb l’Obert Internacional que es disputarà el proper 14 de setembre a Vic organitzat per l’Escola d’Escacs d’Osona, marca una fita històrica als escacs de la comarca després de molts anys d’absència al panorama competitiu català de nivell internacional.
Club d’Escacs Tona – La Crema